Followers

Thursday, March 11, 2010

Merangsang Minda Anak

Bagi merangsang minda anak untuk menjadi anak yang pintar perlu dilaksanakan sejak awal kanak-kanak lagi. Berikut adalah beberapa langkah yang saya lakukan terhadap anak saya sejak mengandungkannya yang ingin saya kongsikan bersama ibu-bapa di luar sana.
1. Semasa mengandung, saya amalkan membaca Al-Fatihah, 3 Qul, surah Kursi dan selawat banyak-banyak kemudian mengusap baby dalam perut. Alhamdulillah, amalan ini turut memudahkan saya bersalin semasa melahirkan anak kedua.
2. Tiap kali hendak menidurkan baby dan anak sulung, saya menyanyikan lagu yang saya reka sendiri yang mengandungi ayat Asy-Syura dan selawat nabi. Ayat Asy-Syura adalah untuk merapatkan hubungan kasih sayang antara keluarga dan sesuai untuk dibacakan kepada anak yang nakal dan degil. Bagi saya, mencegah adalah lebih baik.
ayat Asy-Syura: 19

3. Sentiasa bercakap dan bercerita kepada baby dan anak
4. Bila membeli permainan, pastikan setiap permainan mempunyai unsur pembelajaran disamping ianya selamat untuk kanak-kanak.
6. Tiap kali anak menunjukkan prestasi yang baik, berikan ganjaran, paling tidak puji anak anda atau berikan ciuman dan kasih sayang.
7. Berikan tugas yang mudah dan mampu anak laksanakan. Kanak-kanak suka bila dia turut terlibat dalam sesuatu tugasan yang kita lakukan seperti menyidai kain, membasuh pinggan dan sebagainya.

No comments: