Followers

Wednesday, March 3, 2010

Mataku Merah Ditumbuk Timor

Ada seorang pelancong dari Timur-Timor melancong ke Malaysia. Sebaik sahaja tiba di Malaysia dia terus mencari kedai kaset dan mencari sesuatu di dalam kedai kaset tersebut."Mahu cari apa Tuan, boleh saya bantu?" Tanya pekedai itu berhemah.
Pelancong Timor: "Bulan lepas,Amy datang ke Indon promosi album...jadi saya mau beli kasetnya yang terbaru"
Pekedai: "Boleh saya tau apa tajuk albumnya?"
Pelancong Timor: "Yang saya pasti, judulnya itu ada menyebut tentang Timor...ya baru saya ingat...judulnya ialah, Mataku Merah Ditumbuk Timor!"
Pekedai itu terpinga-pinga sambil berfikir-fikir.
Pekedai: "Boleh saya tahu kalau Amy yang Tuan maksudkan sebenarnya Amy yang mana satu? Amy Search ke atau Amy Mastura?"
Pelancong Timor: "Loh...sudah tentu Amy kumpulan Search yang rock itu".
Pekedai: "Setahu saya, tiada lagu Amy Search yang berjudul begitu."
Pelancong Timor: "Ala...itu pak...yang berduet sama kumpulan nashid."
Pkedai: "Oh...lagu Amy yang itu bukannya bertajuk Mataku Merah Ditumbuk Timor..tapi Mentari Merah Di ufuk Timur."

Pelancong Timor berasa sedikit malu kerana tersilap tajuk lagu sedangkan dia betul2 ecited sebentar tadi. Manakala si pekedai berasa geli hati mengenangkan si Pelancong Timor tersebut.

Morale of the story:
Jangan main pakai dengar perkataan lebih kurang je...sebaliknya pastikan maklumat yang didengar itu sahih dan tepat. Paling selamat, cari sumber maklumat tersebut diperolehi.

No comments: